Αξία στις μεταβιβάσεις δικαιωμάτων δίνει η σταδιακή εφαρμογή της ΚΑΠ

Κοινοποίηση στα Social Media

agrotesΣε ένα ιδιότυπο χρηματιστήριο αγοράς δικαιωμάτων της τελευταίας στιγμής επιδόθηκαν οι αγρότες λίγες ημέρες πριν εκπνεύσει η προθεσμία για τις μεταβιβάσεις του 2013. Έχοντας επηρεαστεί από το θρίλερ της διατήρησης ή όχι των ιστορικών δικαιωμάτων μετά το 2015, που παρακολουθεί με προσοχή το agronews και η Agrenda όλους αυτούς τους μήνες, η απόφαση για την αγορά δικαιωμάτων μέχρι τις 2 Απριλίου έμοιαζε περισσότερο με… ρουλέτα.

Το κυνήγι δικαιωμάτων λίγο πριν τη λήξη της προθεσμίας για τις μεταβιβάσεις του 2012 επέλεξαν οι ριψοκίνδυνοι αγρότες, στην προοπτική της διατήρησης του σημερινού καθεστώτος μέχρι το 2014.

Από τη μία πλευρά, η Ευρωπαϊκή Ένωση δείχνει να προτιμά τη σταδιακή μετάβαση, υποκύπτοντας στις πιέσεις των παλιών καλλιεργητών και από την άλλη η ελληνική πολιτική ηγεσία δείχνει αναποφάσιστη μπροστά στο μεγάλο δίλημμα. Άλλο ένα στοιχείο που έχει προστεθεί στην πορεία και θα κρίνει εν πολλοίς και τον τρόπο με τον οποίο θα γίνει η σταδιακή μετάβαση, είναι η συζήτηση που έχει «ανάψει» για τις συνδεδεμένες ενισχύσεις.

Με δεδομένο ότι έχουν πέσει στο τραπέζι και προτάσεις για 15% σύνδεση των ενισχύσεων με την παραγωγή, το πιθανότερο είναι ότι το 7% της Κομισιόν θα ξεπεράσει το 10%, πράγμα που θα έχει ως συνέπεια να ευνοηθεί, πρωτίστως, η κτηνοτροφία. Επίσης, πιέσεις ασκούνται και για συνδεδεμένη ενίσχυση στον καπνό και στα πορτοκάλια για χυμό, κυρίως όμως από την πλευρά των βιομηχανιών.

«Κλειδωμένο» θεωρείται το ποσοστό 2% από τον Α΄ Πυλώνα για τους νέους αγρότες, που θα λειτουργήσει και ως αντιστάθμισμα στην περίπτωση που διατηρηθεί μέρος των ιστορικών δικαιωμάτων. Αυτό που δεν έχει οριστικοποιηθεί από την ελληνική πλευρά είναι ο διαχωρισμός της χώρας σε περιφέρειες, αφού στο οριζόντιο δίπολο γεωργικά/κτηνοτροφικά δικαιώματα, προστίθεται τώρα και η κουβέντα για τρεις «κάθετες» ζώνες: Ορεινά, πεδινά και νησιωτικά δικαιώματα. Όπως και να ‘χει, εάν οι κανονισμοί οριστικοποιηθούν τον Ιούνιο, τα κράτη μέλη – και η Ελλάδα – θα κληθούν να αποφασίσουν μέχρι τον Αύγουστο του 2014 για την κατανομή των Εθνικών Φακέλων τους και το σύστημα ενισχύσεων που θα ακολουθήσουν.

Περικοπή του τσεκ κατά 5% το φθινόπωρο του 2013
Η Ελλάδα θα αποφασίσει τις λεπτομέρειες που την αφορούν μέχρι τον Αύγουστο του 2014
Αναγκασμένοι να αναθεωρήσουν τις αποφάσεις τους ακόμα και για τη φετινή χρονιά είναι πολλοί αγρότες. Αιτία είναι η είδηση για τη μείωση του τσεκ κατά 5% από την πληρωμή του φθινοπώρου του 2013 για όσους αγρότες δικαιούνται πάνω από 5.000 ευρώ.

Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης στο Κιλελέρ για τη νέα ΚΑΠ το περασμένο Σάββατο, ο γενικός γραμματέας Αγροτικής Πολιτικής και Διεθνών Σχέσεων, Δημήτρης Μελάς, ανέφερε ότι «τα μέχρι τώρα αποτελέσματα της διαπραγμάτευσής μας έχουν ως εξής:

● Ο ορισμός των βοσκοτόπων, που συνδέεται με την επιλεξιμότητα των εκτάσεων στις άμεσες ενισχύσεις, βελτιώνεται και συμπεριλαμβάνει τα μεσογειακά οικοσυστήματα (ξυλώδης βλάστηση).

● Ενεργός αγρότης: Η αρχική πρόταση της Ευρ. Επιτροπής έδινε μικρά περιθώρια στην Ελλάδα να στοχεύσει τις άμεσες ενισχύσεις σε εκείνους που εμπλέκονται ενεργά στην παραγωγική διαδικασία. Τώρα παρέχεται μια μεγαλύτερη ευελιξία στα κράτη μέλη να εφαρμόσουν το μέτρο.

● Περιφερειοποίηση: Η βασική ενίσχυση θα έχει τη μορφή των δικαιωμάτων, για τα οποία θα γίνει σταδιακή σύγκλιση της αξίας τους μεταξύ των γεωργών σε κάθε περιφέρεια και μεταξύ των περιφερειών. Για την σύγκλιση αυτή, που μπορεί να εισαχθεί σταδιακά έως το 2019, παρέχεται σημαντική ευελιξία, ώστε να αποφευχθούν επικίνδυνες για την ανταγωνιστικότητα των εκμεταλλεύσεων μεταφορές επιδοτήσεων μεταξύ γεωργών και περιφερειών.

● Διευρύνεται ο κατάλογος των δικαιούχων των άμεσων ενισχύσεων, επειδή θα έχουν πρόσβαση στις άμεσες ενισχύσεις οι γεωργοί που κατείχαν δικαιώματα το 2012, 2013 ή το 2014, αντί του 2011, που προέβλεπε η αρχική πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

● Το πρασίνισμα των άμεσων ενισχύσεων γίνεται ευκολότερο στην εφαρμογή του για τους Έλληνες γεωργούς. Διατηρούνται οι τρεις περιβαλλοντικές υποχρεώσεις που έχει προτείνει η Επιτροπή (διαφοροποίηση των καλλιεργειών, διατήρηση των μόνιμων βοσκοτόπων και διατήρηση περιοχών οικολογικής εστίασης), αλλά αναγνωρίζεται η έννοια της «ισοδυναμίας» του πρασινίσματος με πρακτικές όπως τα περιβαλλοντικά μέτρα του 2ου πυλώνα, τα εθνικά/ περιφερειακά συστήματα πιστοποίησης, η βιολογική γεωργία, που αναγνωρίζονται ως ισοδύναμου αποτελέσματος με το πρασίνισμα, ελαφρύνοντας έτσι τους γεωργούς από τις αντίστοιχες υποχρεώσεις.

● Στη διαφοροποίηση των καλλιεργειών, προβλέπεται πλήρης εξαίρεση των εκμεταλλεύσεων μέχρι 10 εκτάρια, που απαλλάσσει τη συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων γεωργών από το μέτρο, ενώ η εναλλαγή αφορά δύο καλλιέργειες για τις εκμεταλλεύσεις με 10-30 εκτάρια και τρεις για τις άνω των 30 εκταρίων. Προβλέπονται διάφορες εξαιρέσεις (βοσκότοποι, χορτονομές, ρύζι, ψυχανθή κ.λπ.) από την υποχρέωση εφαρμογής του μέτρου.

● Οι εκμεταλλεύσεις με έκταση κάτω των 15 εκταρίων, δηλαδή το συντριπτικό ποσοστό της χώρας, απαλλάσσονται επίσης από την υποχρέωση να διατηρούν εκτάσεις οικολογικής εστίασης. Τα ποσοστά του μέτρου μειώθηκαν από 7%, που είχε προτείνει η Επιτροπή, σε 5% και ενδεχόμενα 7% από το 2017, μετά από μελέτη των επιπτώσεων.

Πρώτες αποφάσεις
Ζάχαρη
Παράταση των ποσοστώσεων μέχρι το 2017, αν και η ελληνική πλευρά έχει ζητήσει άλλα δύο χρόνια.

Αμπέλια
Παράταση της απαγόρευσης φυτεύσεων έως το 2018. Στη συνέχεια, να εφαρμοσθεί ένα σύστημα διαχείρισης των φυτεύσεων, με νέες άδειες που θα αντιστοιχούν στο 1% της έκτασης των αμπελώνων μιας χώρας

Καθεστώς νέων
Το ποσοστό των πόρων χρηματοδότησής του γίνεται 2% αντί «έως 2%» που έχει προτείνει η Επιτροπή. Επιπλέον, στο 25% top-up των ενισχύσεων μέχρι και των 25 πρώτων δικαιωμάτων τους προστίθεται και ανώτατο όριο 1.000 στρμ.

Καθεστώς μικρών
Στις χώρες που το εφαρμόζουν, εντάσσονται αυτόματα οι γεωργοί που εισπράττουν άμεσες ενισχύσεις 500-1.000 ευρώ.

Αποθεματικό
«Αγκάθι» στο νέο προϋπολογισμό είναι το νέο αποθεματικό για κρίσεις στον γεωργικό τομέα, ύψους 2,8 δισ. ευρώ, με πόρους από μείωση των άμεσων ενισχύσεων.

Κερδίζει το σενάριο της ομαλής μετάβασης
Η μετάβαση από το ιστορικό στο περιφερειακό μοντέλο θα είναι ομαλή και χωρίς βίαιες μεταβολές, επεσήμανε ο αναπληρωτής υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Μάξιμος Χαρακόπουλος μιλώντας στις εκδηλώσεις του Κιλελέρ. Μάλιστα ο υπουργός τόνισε ότι «η Ελλάδα δεν πρέπει να αποκλείσει τη δυνατότητα μεταφοράς πόρων από το δεύτερο πυλώνα στις άμεσες ενισχύσεις υπό τον κίνδυνο μη απορρόφησης κοινοτικών πόρων».

Όπως ανέφερε ο κ. Χαρακόπουλος, «πιθανότερη ημερομηνία έναρξης της νέας ΚΑΠ θεωρείται η 1η Ιανουαρίου 2015. Για το 2014, όμως, θα εφαρμοσθούν μεταβατικά μέτρα, δηλαδή η σημερινή ΚΑΠ με τη νέα χρηματοδότηση, όπως θα οριστικοποιηθεί μέχρι το τέλος Ιουνίου».

Μέτωπο των 15 για περισσότερες συνδεδεμένες
Την αύξηση των συνδεδεμένων ενισχύσεων ώστε να φτάσουν το 15% του εθνικού φακέλου στα πλαίσια της νέας ΚΑΠ ζητούν 15 κράτη μέλη της με κοινή τους επιστολή προς την ιρλανδική προεδρία.

Οι δεκαπέντε, στους οποίους δεν συμπεριλαμβάνεται η Ελλάδα, διευκρινίζουν ότι στο τελευταίο Συμβούλιο υπουργών Γεωργίας δέχτηκαν την αύξηση των συνδεδεμένων ενισχύσεων από το 5 στο 7% κι από το 10 στο 12% (αναλόγως με την περίπτωση), προκειμένου να εγκριθεί η κοινή θέση των 27 για τη νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική.

Ωστόσο, όπως λένε, είναι αποφασισμένοι να επιμείνουν ώστε να επιτευχθεί μια «πιο φιλόδοξη λύση». Για αυτό και στηρίζουν την θέση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για αύξηση των συνδεδεμένων ενισχύσεων μέχρι το 15% του εθνικού φακέλου για όλα τα κράτη μέλη αλλά και για κλάδους της παραγωγής για τους οποίους μέχρι τώρα δεν είχε προταθεί να υπάρχει συνδεδεμένη στήριξη.

Μάλιστα στην επιστολή τους, οι 15 καλούν την ιρλανδική προεδρία να στηρίξει τη θέση των ευρωβουλευτών κατά τον τριμερή διάλογο  που θα αρχίσει στις 11 Απριλίου μεταξύ Συμβουλίου, Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και Κομισιόν.

Υπενθυμίζεται ότι ως το 2005, το μεγαλύτερο μέρος των άμεσων ενισχύσεων εξαρτόνταν από το ύψος της παραγωγής. Το 2003,  η Ευρωπαϊκή Ένωση αποφάσισε να αποσυνδέσει σταδιακά τις ενισχύσεις από την παραγωγή, μετά από πιέσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου που έκρινε ότι  οι συνδεδεμένες ενισχύσεις επεμβαίνουν στις επιλογές των αγροτών. Ωστόσο οι συνδεδεμένες ενισχύσεις παραμένουν για συγκεκριμένους κλάδους της παραγωγής που χρήζουν ιδιαίτερης στήριξης.

Δεύτερος Πυλώνας
Περιοχές μετάβασης
Προστίθεται μια κατηγορία στήριξης για τις «περιοχές μετάβασης», με ποσοστό ευρωπαϊκής συγχρηματοδότησης 75%. Η ρύθμιση αυτή απαντά σε ελληνικό αίτημα για μεγαλύτερη στήριξη περιοχών, που τα στατιστικά που χρησιμοποιούνται (προηγουμένων ετών, πριν την οικονομική κρίση) τις εμφανίζουν ως περισσότερο ανεπτυγμένες από ό,τι είναι στην πραγματικότητα.

Προκαταβολές χωρίς εγγύηση
Παρέχεται η δυνατότητα στα κράτη μέλη να χορηγούν προκαταβολές σε δικαιούχους, υπό προϋποθέσεις, χωρίς τραπεζική εγγύηση, διευκολύνοντας έτσι την πραγματοποίηση επενδύσεων.

Αναγραφή προέλευσης
Το Συμβούλιο αποφάσισε την υποχρεωτική αναγραφή στη συσκευασία του τόπου καταγωγής, τουλάχιστον για τον τομέα των φρούτων και λαχανικών. Επίσης, δέχθηκε την προαιρετική χρήση μερικών αποκλειστικών ενδείξεων που αφορούν και το ελαιόλαδο (π.χ. πρώτη πίεση εν ψυχρώ), θέματα που διεκδικεί πάγια η Ελλάδα.

Γεωργικό Ταμείο
Εξαιρέθηκε το Γεωργικό Ταμείο από την υποχρέωση να έχει ανταποκριθεί η χώρα πλήρως σε ορισμένες υποχρεώσεις, πριν την έγκριση του προγράμματος αγροτικής ανάπτυξης. Η υποχρέωση για τη χώρα μετατίθεται έως το τέλος του 2016).

Δημοσιονομική πειθαρχία
Μέχρι τώρα από τη δημοσιονομική πειθαρχία, δηλαδή την οριζόντια περικοπή ενισχύσεων όταν οι δαπάνες κινδυνεύουν να ξεπεράσουν τον αντίστοιχο προϋπολογισμό, εξαιρούνται οι μικρές εκμεταλλεύσεις, που εισπράττουν ενισχύσεις έως 5.000 ευρώ το χρόνο. Πολλές και ισχυρές χώρες ζήτησαν την κατάργηση αυτής της απαλλαγής. Επιμέναμε ότι το όριο πρέπει να διατηρηθεί, γιατί οι μικροί παραγωγοί έχουν περισσότερη ανάγκη τη δημόσια στήριξη. Στο συμβιβαστικό κείμενο που υιοθέτησε το Συμβούλιο η οροφή μειώνεται στα 2000 ευρώ. Καταθέσαμε δήλωση για το θέμα αυτό και θα επιμείνουμε μέχρι τέλους στην υιοθέτησή του.

 

Τσαυτάρης: «19 δισ. για τα επόμενα επτά χρόνια»

Για τα κονδύλια που θα μοιράσει η νέα ΚΑΠ στην Ελλάδα μίλησε σε συνέντευξή του στο Πρώτο Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας 105,8 και τους δημοσιογράφους Παναγιώτη Σαράντη και Παναγιώτη Τσιούτσια, ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, Θανάσης Τσαυτάρης.

• Τα κονδύλια που θα λάβει η χώρα μας από τη νέα ΚΑΠ θα είναι εξίσου πολλά, καθώς θα είναι περίπου 19 δις ευρώ για τα επόμενα 7 χρόνια.
• Πριν από το Πάσχα 35 εκατομμύρια ευρώ στους κτηνοτρόφους των ορεινών περιοχών.
• Πολιτική επιλογή και μεγάλη ανάγκη η υποστήριξη της ελληνικής κτηνοτροφίας.
• Ιδρύεται η πρώτη ζώνη υδατοκαλλιέργειας στην Πιερία.
• Θεσμοθετούνται και κτηνοτροφικές ζώνες. Η πρώτη από αυτές στην Αρκαδία.
• Οι νέοι αγρότες θα ενισχυθούν με το 2% του συνολικού προϋπολογισμού της νέας ΚΑΠ.
• Απλουστεύονται οι διαδικασίες για την έναρξη γεωργικής δραστηριότητας.

Για την νέα ΚΑΠ

Δημοσιογράφος: Γίνεται πολύ συζήτηση για τη μείωση των κονδυλίων στον αγροτικό τομέα τα επόμενα χρόνια. Ότι δεν θα είναι καλά τα πράγματα.

Υπουργός: Καθώς τελειώνει η τρέχουσα προγραμματική περίοδος το 2013 και θα αρχίσει η νέα από το 2014 έως το 2020, ακούγεται ότι συρρικνώνονται τα κονδύλια για τη γεωργία, ότι δεν θα υποστηριχθεί η γεωργία. Αυτό είναι λάθος και οδηγεί πολλούς ανθρώπους σε απογοήτευση και τους αποτρέπει από το να στραφούν προς τον αγροτικό τομέα. Σας βεβαιώνω ότι τα κονδύλια που θα έρθουν στην Ελλάδα,  στο πλαίσιο της νέας ΚΑΠ είναι εξίσου πολλά, συνολικά δηλαδή χρήματα που θα πλησιάσουν τα 19 δισεκατομμύρια ευρώ για τα επόμενα 7 χρόνια, όσα περίπου ήταν και την  προηγούμενη προγραμματική περίοδο.

Δημοσιογράφος: Ξέρετε γιατί μας έχει δημιουργηθεί αυτή η εικόνα;  Γιατί στη Σύνοδο Κορυφής αν δεν κάνω λάθος ήταν που αποφασίστηκαν τα ποσά.

Υπουργός: Σε αυτή τη Σύνοδο του Μαρτίου που πήγαν οι Πρωθυπουργοί για να αποφασίσουν το συνολικό δημοσιονομικό πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δηλαδή αυτόν τον προϋπολογισμό για τα επόμενα 7 χρόνια, ο οποίος μάλιστα δεν έχει οριστικοποιηθεί ακόμη, καθώς θα αρχίσουν τώρα οι λεγόμενες Τριλογίες μεταξύ Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και Ευρωκοινοβουλίου, σας θυμίζω ότι η καθυστέρηση οφείλεται και στο γεγονός ότι στο πλαίσιο της εκβάθυνσης της δημοκρατίας στην Ευρώπη, τώρα ο προϋπολογισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης  δεν αποφασίζεται μόνο στη Σύνοδο των Αρχηγών των Κρατών. Συναποφασίζεται και με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, άρα εκεί εκκρεμεί τώρα η οριστική απόφαση για να οριστικοποιηθεί και ο τελικός προϋπολογισμός.
Λέω λοιπόν ότι σ αυτή τη Σύνοδο του Μαρτίου παρά το γεγονός ότι δεν είναι οριστική, γιατί σας θυμίζω ότι το Ευρωκοινοβούλιο ζητά περισσότερα χρήματα για τη γεωργία- ήδη η χώρα στην τωρινή απόφαση θα λάβει 19 δις ευρώ. Άρα εάν το Ευρωκοινοβούλιο επιμένει και πάει για παράδειγμα στα 20 ακόμη καλύτερα.
Εκείνο όμως που έχει σημασία και πρέπει να τονίσω είναι ότι αυτή την ώρα, έτσι όπως είναι ο προϋπολογισμός, δεν συρρικνώνονται τα κονδύλια για την υποστήριξη της γεωργίας.
Τώρα θα πρέπει να συζητήσουμε για το πώς θα αξιοποιηθούν αυτά. Γιατί θα δείτε πώς οργανώνεται πλέον αυτή η παρέμβαση. Για μένα, αλλά και για το Υπουργείο, αλλάζει μορφή αυτή η διαδικασία και η υποστήριξη και οι ενισχύσεις αυτές γίνονται ένα εργαλείο πολιτικής, όπως πρέπει να είναι, προκειμένου να προχωρήσουμε τη γεωργία μας μπροστά ένα άλλο βήμα.

Και αυτό είναι καλό για τους αγρότες. Γιατί αν θέλουμε πραγματικά να έχουμε μια αειφόρο γεωργία, μια χώρα που θα στηρίζεται στα πόδια της, γιατί φανταστείτε ότι δεν θα δίνονται αιώνια τα κονδύλια αυτά και μάλιστα τόσα πολλά, καθώς η «πίτα» θα συρρικνωθεί αφού έρχονται και νέες χώρες στην Ε.Ε, χώρες μεγάλες, με μεγάλη γεωργική παραγωγή που διεκδικούν σιγά σιγά κι αυτές ένα ίσο μερίδιο με τις υπόλοιπες χώρες της Ε.Ε και μάλιστα ένα σημείο της διαπραγμάτευσης που την κάνει να καθυστερεί  πριν οριστικοποιηθεί είναι κι αυτό. Οι χώρες αυτές ζητούν να συγκλίνουν στα ποσά. Τι παίρνει ένας γεωργός Έλληνας, τι παίρνει ένας Γερμανός, τι παίρνει ένας Ρουμάνος. Φανταστείτε λοιπόν αν στο μέλλον γίνει σιγά- σιγά αυτό, τότε συρρικνώνονται οι προϋπολογισμοί χωρών που όλα αυτά τα χρόνια παίρνουν περισσότερα. Άρα λοιπόν πρέπει να μεταβούμε σε μια γεωργία που θα στηρίζεται στα πόδια της, θα αξιοποιεί με τον καλύτερο τρόπο τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που διαθέτει η Ελλάδα, το περιβάλλον της, η παράδοσή της, η ποιότητα των προϊόντων της. Να παντρέψουμε αυτή την ποιότητα με την εξωστρέφεια τις εξαγωγές, γιατί αυτό θέλει σήμερα ο Έλληνας, αλλά και ο παγκόσμιος καταναλωτής και ιδιαίτερα ο Ευρωπαίος, έτσι ώστε με λίγη βοήθεια να μπορούν οι άνθρωποι να ανταπεξέλθουν.

Κίνητρα για τους νέους αγρότες στη νέα ΚΑΠ

Υπουργός: Το 2% του συνολικού προϋπολογισμού της νέας ΚΑΠ, που είναι μεγάλο ποσό, είναι υποχρεωτικό να δοθεί σε νέους αγρότες για να αναπτύξουν τη δραστηριότητά τους.  Να   δοθεί μάλιστα με τέτοιο τρόπο, ώστε να λαμβάνεται ως προκαταβολή, στο ξεκίνημα, την ώρα που ξεκινά η επιχείρησή τους.  Να μη νοιάζονται που θα βρουν τέτοια κονδύλια για να φτιάξουν μια γεωργική επιχείρηση.  Μην τους ζητάτε εγγυητικές επιστολές από το ξεκίνημα. Πώς θα έχει καταθέσεις για να πάει σε μια τράπεζα ένας νέος και να πει «δώστε μου εγγυητική επιστολή για να πάρω την προκαταβολή από το Υπουργείο».  Απλουστεύονται αυτές οι διαδικασίες γιατί όλη η Ευρώπη είναι συγκλονισμένη από το εξής δημογραφικό γεγονός: Μόνο το 6% των γεωργών στο σύνολό τους, είναι κάτω των 35 ετών.  Δεν μπορούμε να προχωρήσουμε στο μέλλον με αυτά τα νούμερα.
Επίσης δεν είναι μόνο οι νέοι, στους οποίους στρέφουμε την προσοχή μας. Στρέφουμε την προσοχή μας σε ανθρώπους που είναι άνεργοι, θέλουν να επιστρέψουν στην ύπαιθρο, έχουν ένα σπίτι και θέλουν να το ανοίξουν και να δραστηριοποιηθούν. Ακόμη και στο συνταξιούχο. Να τον βοηθήσουμε να γυρίσει πίσω στο σπίτι του, να ανοίξει το σπίτι που έχει στο χωριό. Εκεί μαζί με το σπίτι έχει κι έναν λαχανόκηπο. Ίσως και κάποιο ζώο και θα ζήσει σίγουρα καλύτερα εκεί από το να ταλαιπωρείται στα αστικά κέντρα.

Πληρωμές ύψους 35 εκατ. ευρώ στους κτηνοτρόφους πριν το Πάσχα

Υπουργός: Έχουν ολοκληρωθεί και οριστικοποιηθεί οι έλεγχοι και πριν το Πάσχα, δηλαδή τη μεθεπόμενη εβδομάδα ουσιαστικά, θα πληρώσουμε χρήματα ύψους 35 εκατ. ευρώ στους κτηνοτρόφους, δηλαδή αιγοπροβατοτρόφους και βοοτρόφους των ορεινών περιοχών. Τα χρήματα αυτά είναι από δύο πηγές: Είτε είναι από το Άρθρο 68 και από άλλες δράσεις, είτε  από τις ενισχύσεις de minimis. Άρα λοιπόν προσπαθούμε να υποστηρίξουμε τους ανθρώπους αυτών των περιοχών, προσπαθούμε να υποστηρίξουμε την ελληνική κτηνοτροφία που είναι μεγάλη μας πολιτική επιλογή, αλλά και η μεγάλη μας ανάγκη.  Ο τομέας αυτός ειδικά ο τομέας των εισαγωγών κρέατος είναι αδύναμος  κρίκος και κάνουμε το πάν για τον ισορροπήσουμε, να φέρουμε κοντά και να υποστηρίξουμε τους ανθρώπους των ορεινών περιοχών. Με τον τρόπο αυτό ολοκληρώνεται και ο κύκλος των πληρωμών de minimis προς τους κτηνοτρόφους όλων των περιοχών. Δώσαμε αρχικά τα χρήματα στους αιγοπροβατοτρόφους  και βοοτρόφους των πεδινών περιοχών, μετά στους πτηνοτρόφους, στους χοιροτρόφους και τώρα ολοκληρώνουμε τις πληρωμές με τους αιγοπροβατοτρόφους και τους βοοτρόφους των ορεινών περιοχών. Τους αφήσαμε τελευταίους γιατί αυτοί θα πληρωθούν το de minimis, μαζί με το Άρθρο 68.

Για την καθιέρωση ζωνών υδατοκαλλιεργειών

Υπουργός: Πραγματοποιούμε μια πραγματικά αναπτυξιακή τομή στο χώρο των υδατοκαλλιεργειών, διότι είδαμε από την πρώτη στιγμή ότι εάν θέλουμε επιχειρηματίες της γεωργίας οργανωμένους, μεθοδικούς, που αξιοποιούν τη γνώση και την τεχνολογία κι αυξάνουν την παραγωγή, πρέπει να τους συμπεριφερθούμε με τους ίδιους τρόπους και να τους δώσουμε τα ίδια εργαλεία, που χρησιμοποιούν και άλλοι παραγωγικοί κλάδοι. Τι κάναμε στο βιοτέχνη; Κάναμε βιοτεχνικές ζώνες. Τι κάναμε στο βιομήχανο; Δημιουργήσαμε μια βιομηχανική ζώνη. Πήγαμε το Κράτος μόνο του με τις κρατικές υπηρεσίες του, πήραμε μια περιοχή, την καθαρίσαμε, την απαλλοτριώσαμε, κατασκευάσαμε δρόμους, βάλαμε φώτα, νερό, τηλέφωνο, αποχέτευση, θέσαμε περιβαλλοντικούς όρους και είπαμε «τώρα είναι έτοιμο» και το χωρίσαμε σε οικόπεδα λέγοντας: «Θέλεις να φέρεις εδώ την επιχείρησή σου; Είναι για παράδειγμα 3.000 ευρώ το στρέμμα. Πάρε την έκταση και κατασκεύασε το εργοστάσιό σου».  Το αντίστοιχο έγινε και στις βιοτεχνικές ζώνες, σχεδόν σε όλη την περιφέρεια. Αυτό υπάρχει για έναν που θέλει να κάνει κτηνοτροφική μονάδα; Υπάρχει για κάποιον που θέλει να αναπτύξει την ιχθυοπαραγωγή, με τις ιχθυοκαλλιέργειες; Δεν υπάρχει. Παιδεύεται ο καθένας μόνος του σε 13 μεριές να πάρει άδεια από δω, άδεια από εκεί, άδεια για το ρεύμα κλπ. Όλα αυτά λύνονται και καθιερώνονται οι λεγόμενες ζώνες ιχθυοκαλλιέργειας.
Έχουν γίνει τα χωροταξικά. Κάνουμε τώρα την πρώτη θεσμοθέτηση μαζί με το συνάδελφο, τον Αναπληρωτή Υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, κ Σταύρο Καλαφάτη και καθιερώνουμε τώρα την πρώτη ζώνη υδατοκαλλιέργειας, στην Πιερία και ετοιμάζουμε 2-3 τέτοιες ακόμη. Αυτό το θεωρώ τομή, γιατί είναι μια πόρτα την οποία πρέπει να χτυπήσει ο επιχειρηματίας και θα ‘χουν λυθεί πρώτα όλα τα άλλα προβλήματα.
Πριν λίγο καιρό ανακοινώσαμε την ίδια δραστηριότητα για τις ζώνες θερμοκηπιακών καλλιεργειών. Μάλιστα οι πρώτες που δημιουργήθηκαν ήταν σε γεωθερμικά πεδία στην Ξάνθη, τώρα στο Σπερχειό μαζί με το Δήμο Λαμίας, όπου υπάρχουν ισχυρά γεωθερμικά πεδία, ώστε να απαλύνεται το κόστος ενέργειας. Και θα το κάνουμε και για την κτηνοτροφία. Καθιερώνονται οι πρώτες τέτοιες ζώνες στην Αρκαδία, κοντά στην Τρίπολη.
Αυτές οι ζώνες υδατοκαλλιέργειας βρίσκονται βαθιά, μέσα σε ρεύματα, μακριά από σπίτια, λουόμενους, σε ρεύματα όπου καθαρίζεται πλέον το θαλάσσιο περιβάλλον, γιατί σε διαφορετική περίπτωση στο παρελθόν, ο κάθε ενδιαφερόμενος επιχειρηματίας τοποθετούσε την επιχείρησή του κοντά στην παραλία, που ήταν αβαθή τα νερά και δεν καθαρίζονταν, είτε κοντά σε σπίτια εξοχικά, ή κοντά σε παραλία και θα ενοχλούσε και λουόμενους κλπ. κλπ. Αυτά όλα ξεπερνιούνται σήμερα. Κι έτσι πρέπει να γίνονται. Οργανωμένα. Θεσμικά κι απλά.

από  http://www.agronews.gr/