La Figura: Η επιχειρηματικότητα… πάει σχολείο

Το La Figura για την έναρξη της σχολικής χρονιάς βρέθηκε στο 3ο Γυμνάσιο Λιβαδειάς και συνάντησε την καθηγήτρια, τεχνολόγο πολιτικό μηχανικό κα Βίκυ Γερακοπούλου. Η κα Γερακοπούλου κατάγεται από την Αλεξανδρούπολη και διδάσκει στο 3ο Γυμνάσιο από το 1998 και για περίπου 15 χρόνια ασχολείται με τα εκπαιδευτικά προγράμματα του υπουργείου παιδείας για το περιβάλλον, την ισότητα, το erasmus, την αγωγή σταδιοδρομίας και την επιχειρηματικότητα.

Είναι μέλος πολιτιστικών συλλόγων και του ΛΕΒΑ-ΔΡΩ

Ελπίζοντας για μια ακόμη παραγωγική χρονιά, μας μιλάει για τη δουλειά των μαθητών της μέσα από τα προγράμματα στα οποία ήταν υπεύθυνη τα τελευταία χρόνια με έμφαση στο τελευταίο project με αντικείμενο την νεανική επιχειρηματικότητα με τίτλο «Altratour».

Χωρίς την βοήθεια του υπουργείου παιδείας αλλά με αρωγό τον Δήμο Λιβαδειάς τους γονείς και επιχειρηματίες της πόλης η ομάδα του 3ου Γυμνασίου κατάφερε πολλές διακρίσεις κι εμείς με καμάρι την παρουσιάζουμε για την έναρξη του σχολικού έτους 2020-21.

1.Κα Γερακοπούλου είστε μια εκπαιδευτικός με μεγάλη εμπειρία. Τι ήταν αυτό που

κέντρισε το ενδιαφέρον σας να ασχοληθείτε με τα εκπαιδευτικά προγράμματα και να

δημιουργήσετε μαζί με τα παιδιά τόσο δυνατά project σαν αυτό της εικονικής επιχείρησης ;

Στη διάρκεια των σπουδών μας ερχόμαστε σε κοινωνία με τη βασική επιστήμη και μας δίνονται τα ερεθίσματα γι` αυτό που θα επιλέξει ο καθένας μας να εξελίξει. Ως εκπαιδευτικός Τεχνολόγος Πολιτικός Μηχανικός, έχω την ευκαιρία μέσα στην τάξη μου να δουλεύω πάντα βιωματικά, μαθητοκεντρικά, με δημιουργικότητα και συνεχή εξέλιξη. Έχω με ικανοποίηση διαπιστώσει ότι στο μάθημα της Τεχνολογίας που διδάσκεται τα τελευταία χρόνια σε όλες τις τάξεις του γυμνασίου και δυστυχώς μόνο στην Α΄ λυκείου, οι μαθητές έρχονται με πολλή χαρά. Δε θέλουν να τελειώσει το μάθημα, είναι πρωταγωνιστές, γίνονται υπεύθυνοι γι αυτό που αναλαμβάνουν, ανακαλύπτουν τις κλίσεις τους, δοκιμάζουν τις αντοχές τους, μαθαίνουν βιωματικά και για πάντα, αλλάζουν στάση απέναντι στο σχολείο. Δίνεται η ευκαιρία και στους λιγότερο δυνατούς μαθητές να ξεδιπλώσουν τα ενδιαφέροντα τους και να γίνουν απαραίτητοι στην ομάδα. Ακριβώς το ίδιο κλίμα αναπτύσσεται και στα εκπαιδευτικά προγράμματα που με ενθουσιασμό ζητούν οι μαθητές να υλοποιηθούν κάθε χρόνο. Προγράμματα προσφέρονται αρκετά και είναι ενδιαφέροντα όλα . Με ελευθερία επιλογής θεματολογίας, μιας και είναι σημαντικό να επιλέξουν τα παιδιά αντικείμενο μελέτης. Το πρόγραμμα που ξεχώρισε για μένα είναι αυτό της «εικονικής επιχείρησης» , το οποίο υλοποιείται από το Σωματείο Επιχειρηματικότητας Νέων. Έχοντας δουλέψει σε αρκετά και διαφορετικά εκπαιδευτικά προγράμματα, μελετώντας το υλικό για την «εικονική επιχείρηση», διαπίστωσα ότι δίνει πολλά περισσότερα ερεθίσματα στα παιδιά και σε πολλούς διαφορετικούς τομείς. Οι μαθητές μαθαίνουν βιωματικά την πραγματικότητα του επιχειρείν.

2.Πόσο δύσκολο ήταν να οργανωθεί η ομάδα και να δημιουργήσει αυτό το project

δεδομένου πως είναι διάφορα παιδιά με διαφορετικούς χαρακτήρες και ερεθίσματα αλλά και το γεγονός πως πρέπει να

παρακολουθούν και τα μαθήματα τους;

Οι δυσκολίες είναι αρκετές, την πρώτη φορά που όλοι μαθαίνουμε, περισσότερες. Για να ενθουσιαστούν τα παιδιά και να συμμετάσχουν με όρεξη, πρέπει ο «δάσκαλος» να έχει ενθουσιαστεί περισσότερο. Τη δική μας ενέργεια την εντοπίζουν τα παιδιά και την απορροφούν, την πολλαπλασιάζουν. Τα εκπαιδευτικά προγράμματα υλοποιούνται στον λίγο ελεύθερο χρόνο των μαθητών. Θυσιάζουν τη βόλτα τους για τα προγράμματα, αλλάζουν τις υπόλοιπες υποχρεώσεις τους για να βρεθεί κοινός χρόνος για όλους κάποια απογεύματα ή σαββατοκύριακα, κάθε εβδομάδα για όλη τη σχολική χρονιά. Ο εκπαιδευτικός το ίδιο, δίνει πολύ χρόνο από τον προσωπικό του ελεύθερο χρόνο, καταθέτει ενέργεια, μελέτη, εργασία, ευρηματικότητα, ενσυναίσθηση. Όλα αυτά αποφέρουν δημιουργία, εξέλιξη, βελτίωση, ψυχική ικανοποίηση σε όλους, μικρούς και μεγάλους.

3.Θα θέλαμε να μας εξηγήσετε τι είδους πρόγραμμα ήταν αυτό;

Το πρόγραμμα της «εικονικής επιχείρησης» υποστηρίζεται από το Σωματείο Επιχειρηματικότητας Νέων – Junior Achievement Greece, το οποίο είναι μέλος του παγκόσμιου δικτύου Junior Achievement World Wide- JA WORLDWIDE. Έχει πάρει έγκριση από το Υπουργείο Παιδείας , προτείνεται και εγκρίνεται μαζί με τα υπόλοιπα προγράμματα από τις κατά τόπους Δευτεροβάθμιες Διευθύνσεις. Υπάρχουν προγράμματα για όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, ακόμη και σε επίπεδο Πανεπιστημίου. Υπάρχει και σύλλογος αποφοίτων , JA ALUMNI, ο οποίος έχει μέλη όσους έχουν δουλέψει έστω μια φορά το πρόγραμμα και είναι άνω των 18 ετών. Το Σωματείο έχει άρτια οργάνωση και παρέχει μοναδική υποστήριξη σε εκπαιδευτικούς και μαθητές. Τα στελέχη του Σωματείου είναι διαθέσιμα να μας βοηθήσουν καθ’ όλη τη διάρκεια του προγράμματος. Υπάρχει πολύ καλό και αναλυτικό πληροφοριακό υλικό σε ηλεκτρονικό βιβλίο, το e-book του JA GREECE, το οποίο συμβουλευόμαστε κι εμείς και οι μαθητές. Εξασφαλίζει σε κάθε ομάδα έναν εθελοντή-σύμβουλο, καταξιωμένο επιχειρηματία, ο οποίος σε δια ζώσης σεμινάρια καθοδηγεί και υποστηρίζει την ομάδα σε ό,τι χρειαστεί. Η δυνατότητα συμμετοχής στην ετήσια έκθεση-διαγωνισμό που διοργανώνει το Σωματείο είναι μια μοναδική εμπειρία για όλους. Οι μαθητές εκτίθενται και παρουσιάζουν την ιδέα και τη δουλειά τους σε κοινό, επιχειρηματίες και κριτικές επιτροπές. Μέσα σε 3 ώρες αλλάζουν εντελώς, σε κάθε παρουσίαση δοκιμάζονται, βελτιώνονται, πεισμώνουν και απογειώνουν την παρουσίασή τους. Κρίνονται από επιτροπές αλλά και κρίνουν άλλες ομάδες. Μια ακόμη πολύ σημαντική ευκαιρία είναι η απόκτηση πτυχίου Επαγγελματικών Δεξιοτήτων – Entrepreneurial Skills Pass αναγνωρισμένου παγκόσμια, το οποίο οι μαθητές αποκτούν κατόπιν μελέτης, δουλειάς και εξετάσεων. Κάθε χρόνο η επιχειρηματική ομάδα που θα βγει πρώτη, διαγωνίζεται με τις άλλες πρώτες σε πανευρωπαϊκό διαγωνισμό, όπου πηγαίνει συνοδευόμενη από στελέχη του JA GREECE. Το Σωματείο υποστηρίζει και συνδράμει επιχειρηματικές ομάδες ή μέλη αυτών που ξεχώρισαν με τα ιδιαίτερα ταλέντα και δεξιότητες που διαθέτουν. Υπάρχουν αρκετές έρευνες οι οποίες στατιστικά αποδεικνύουν ότι 30% μαθητών που ασχολήθηκαν με αυτό το πρόγραμμα, αποκτούν μελλοντικά θέση στελέχους σε επιχειρήσεις .

Το JA GREECE λειτουργεί σαν μια μεγάλη οικογένεια, που στηρίζει και αναδεικνύει τα μέλη της.

4.Που έγινε ή παρουσίαση του project από την ομάδα σας και τι απήχηση είχε τόσο στα

άλλα παιδιά που δεν συμμετέχουν αλλά και στο ευρύτερο κοινό;

Το project της «εικονικής επιχείρησης», το έχω δουλέψει τρεις σχολικές περιόδους. Είχα την ευλογία να έχω πολύ καλές ομάδες μαθητών, ενθουσιάστηκαν πολύ με την όλη διαδικασία και έγιναν οι ίδιοι διαφημιστές του project. Πάντα το ενδιαφέρον των παιδιών είναι μεγαλύτερο από αυτό που εγώ μπορώ να καλύψω. Αξίζει πραγματικά να το δοκιμάσουν κι άλλοι συνάδελφοι και στο 3ο γυμνάσιο Λιβαδειάς όπου εγώ ανήκω, αλλά και σε όποιο άλλο σχολείο, διότι κάθε χρόνο και περισσότερα παιδιά ζητούν να παρακολουθήσουν αυτό το πρόγραμμα. Βλέπουν την αλλαγή στους συμμαθητές τους, ενθουσιάζονται και θέλουν κι αυτά να βιώσουν αύτή τη μοναδική εμπειρία. Είχαμε την ευκαιρία να παρουσιάσουμε με μεγάλη επιτυχία τα project μας, στο κοινό της πόλης σε διάφορα μπαζάρ που πραγματοποιήσαμε, σε σχολικές εκδηλώσεις, σε τοπικούς φορείς και συλλόγους ως καλεσμένοι από το Δήμο Λεβαδέων, στην ετήσια έκθεση-διαγωνισμό που υλοποιεί κάθε χρόνο το Σωματείο Επιχειρηματικότητας Νέων-Junior Achievement Greece στο Mall Athens. Επιπλέον έγραψε για τα project μας ο τοπικός τύπος, το epixeiro.gr και άλλες ηλεκτρονικές τοπικές εφημερίδες και , τέλος , μας κάλεσε το Σωματείο και παρουσιάσαμε τη δουλειά μας στο κανάλι Action 24 στην εκπομπή του κ. Πολίτη στην εκπομπή Χ2(https://www.youtube.com/watch?v=ywbnojMsxQ).

5.Σε τι βοηθούν τους μαθητές τέτοιου είδους προγράμματα αλλά και το συγκεκριμένο;

Όλα τα εκπαιδευτικά προγράμματα βοηθούν τους μαθητές να ανακαλύψουν τον εαυτό τους, κοινωνικοποιούνται, παίρνουν ρόλους σε real time καθήκοντα, συνεργάζονται και αλληλεπιδρούν με όλα τα μέλη της ομάδας, ερευνούν και μελετούν, ,οργανώνουν και υλοποιούν έρευνες αγοράς για διάφορα θέματα. Στο συγκεκριμένο project της «εικονικής επιχείρησης» υπάρχει ανάγκη και δυνατότητα συνεργασίας με επιχειρηματίες, ανάγκη επίσης έρευνας και λήψης απόφασης, συνεργασίας με τοπικούς φορείς όπως το Εμπορικό Επιμελητήριο, τον Εμπορικό Σύλλογο, το Δήμο Λεβαδέων. Ο καθένας αναλαμβάνει ρόλο και λειτουργεί ως συγκεκριμένο στέλεχος της επιχείρησης , οι ενέργειες και οι αποφάσεις του επηρεάζουν την τύχη της επιχείρησης, όπως ακριβώς συμβαίνει σε αληθινή επιχείρηση. Δοκιμάζονται σε διάφορα αντικείμενα και ανακαλύπτουν τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντα και πολλές φορές το μελλοντικό τους επαγγελματικό στίβο, λαμβάνουν αποφάσεις με πίεση χρόνου, κάνουν λάθη και επανασχεδιάζουν τη δράση τους, εκτίθενται μπροστά σε κοινό, βελτιώνουν την αυτοπεποίθηση τους, αυξάνουν τις γνώσεις τους στη χρήση ΤΠΕ, γίνονται υπεύθυνα άτομα.

6.Αντιμετωπίσατε εμπόδια σε αυτό το εγχείρημα;

Εμπόδια πάντα προκύπτουν τα οποία φροντίζουμε και καταφέρνουμε να επιλύουμε. Μεγάλο πρόβλημα κάθε χρονιά, είναι ο χρόνος που απαιτείται για να υλοποιηθεί το project. Για τα παιδιά υπάρχει δυσκολία να βρουν κοινό χρόνο με τους υπόλοιπους της ομάδας, δεδομένου ότι ο καθένας έχει διαφορετικές εξωσχολικές δραστηριότητες και σε διαφορετικούς χρόνους. Για τον εκπαιδευτικό επίσης είναι πρόβλημα ο χρόνος, απαιτείται αρκετός, για τις συναντήσεις με τα παιδιά και για τη δουλειά που προκύπτει στο γραφείο. Γι αυτό κάθε χρόνο δε μπορούμε να ανταποκριθούμε σε όλα τα παιδιά που ενδιαφέρονται να παρακολουθήσουν προγράμματα. Υπάρχει ενδιαφέρον και θέληση για δουλειά και δεν υπάρχει διαθέσιμος χρόνος!!! Δυστυχώς από το υπουργείο δε υπάρχει πλέον κανένα κίνητρο για υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Στις δύσκολες οικονομικές συνθήκες την τελευταία 10ετία έχουν γίνει αρκετές εκπτώσεις από όλους μας σε διάφορα θέματα. Στη μόρφωση των μαθητών μου όμως εγώ προσπάθησα να μην κάνω εκπτώσεις. Επενδύουμε στην εκπαίδευση και αυτό μας ανταποδίδεται στο πολλαπλάσιο, πιστεύω. Θα έλυνε πολλά προβλήματα το νέο μάθημα «Εργαστήρια δεξιοτήτων» το οποίο δίνει τη δυνατότητα σε όλους τους μαθητές μέσα στο ωρολόγιο πρόγραμμα να βιώσουν την εμπειρία των προγραμμάτων. Φέτος θα λειτουργήσει πειραματικά σε ελάχιστα σχολεία. Ελπίζω από την επόμενη σχολική χρονιά να μπει σε όλα.

7.Υπάρχει κάποια στήριξη από το υπουργείο ή την δευτεροβάθμια ή ακόμα και από ιδιώτες σε αυτά τα προγράμματα;

Όπως προανέφερα, από το υπουργείο δεν υπάρχει ούτε κίνητρο, ούτε έμπρακτη στήριξη για κανένα από τα προγράμματα που υλοποιούνται στο σχολείο. Η Δευτεροβάθμια απλά τα εγκρίνει. Όσον αφορά τους ιδιώτες, εγώ έχω πάντα στο πλευρό μου βοηθούς και αρωγούς πολλούς από τους γονείς των μαθητών μου, οι οποίοι διευκολύνουν σε πάρα πολλά θέματα είτε μέσα από τη δική τους επαγγελματική δραστηριότητα, είτε μέσω γνωριμιών που έχουν, είτε ακόμη και ως χορηγοί-χρηματοδότες διαφόρων δραστηριοτήτων του προγράμματος που το σχολείο δεν έχει τη δυνατότητα να καλύψει. Η βοήθειά τους είναι καθοριστική και πολύτιμη.

Επίσης αρκετοί επιχειρηματίες της Λιβαδειάς, αφού τους ενημερώσαμε μέσω του επιμελητηρίου για τις δράσεις μας, ενθουσιάστηκαν και στήριξαν αυτά τα πρώτα βήματα των μαθητών-επιχειρηματιών με πολλούς τρόπους.

Είχαμε επίσης την τύχη να έχουμε το Διευθύνοντα σύμβουλο μιας πολλά υποσχόμενης strat up της πόλης ως μέντορα-σύμβουλο της «εικονικής επιχείρησης» μας. Ο κ. Αντώνης Παναγώτας ιδρυτής και Γενικός Διευθυντής της πολυβραβευμένης παγκόσμια Isostevia, μας καθοδήγησε, μας ενέπνευσε, μας στήριξε σε όλα τα επίπεδα, άνοιξε το δρόμο σε πολλά καινούρια πεδία και στα παιδιά αλλά και σε μένα. Χαρισματικός μέντορας, βοήθησε τα παιδιά να πιστέψουν περισσότερο στον εαυτό τους και στην αξία της δουλειάς τους.

9. Ποια είναι η άποψη του επιχειρηματικού κόσμου στην χώρα μας για τέτοιου είδους προγράμματα στα σχολεία?

Πολλοί φορείς έχουν ενθουσιαστεί με τις καινοτόμες ιδέες που παρουσιάζονται από μαθητές και φοιτητές μέσω του Σωματείου Επιχειρηματικότητας Νέων-Junior Achievement Greece. Επιχειρηματικές μονάδες, αγκαλιάζουν και στηρίζουν τις διάφορες μαθητικές επιχειρήσεις. Στην κοινωνία της Λιβαδειάς, δεν υπήρξε επιχείρηση στην οποία απευθυνθήκαμε και αρνήθηκε να μας βοηθήσει. Όλες μας στήριξαν και μας βρήκαν λύσεις στα προβλήματα που παρουσιάζονταν. Το Εμπορικό Επιμελητήριο ήταν δίπλα μας πάντα. Για το σχολικό έτος 2020-21 εισάγεται, πειραματικά, σε λίγα σχολεία, ένα καινούριο μάθημα στα γυμνάσια, με τον τίτλο Εργαστήρια δεξιοτήτων, όπου οι μαθητές θα πάρουν μια γεύση από όλα τα προγράμματα, μέσα στο ωρολόγιο πρόγραμμα. Είναι ένα πολύ καλό βήμα. Φαίνεται το Υπουργείο Παιδείας να έχει πειστεί για τη μεγάλη αξία και αποτελεσματικότητα των προγραμμάτων στην κριτική σκέψη και στη διαθεματική δράση που αναπτύσσουν οι μαθητές μέσα από αυτά. Εύχομαι από του χρόνου να υλοποιηθεί σε όλα τα σχολεία. Ο ΣΕΒ ασχολείται συχνά με έρευνες για την επιχειρηματικότητα ως βιωματική μάθηση στα σχολεία και τονίζει ιδιαίτερα την αποτελεσματικότητα ενός τέτοιου εγχειρήματος όπως φανερώνεται και σε άρθρο της «iiefimerida», προ λίγων ημερών με τίτλο «ΣΕΒ: Προτάσεις για την ένταξη της επιχειρηματικότητας στη σχολική καθημερινότητα.»

https://www.facebook.com/altratour.traditional

https://www.facebook.com/TritoBiolife

https://m.facebook.com/JuniorAchievementGreece/?_rdr

https://www.facebook.com/yannetosm/posts/2750704448536575