Απόφαση του ΔΣ Ορχομενού η πρόταση Τσιάμη για τον αποκλεισμό του 90ου χλμ

Διαβάστε την πρόταση του δημοτικού συμβούλου Γιάννη Τσιάμη στο πρόσφατο ΔΣ για την υπόθεση  του αποκλεισμού της Εθνικής οδού Αθηνών Λαμίας στο ύψος του 90ου χλμ.

Αξίζει να σημειωθεί οτι η συγκεκριμένη πρόταση αποτελεί πλέον απόφαση του ΔΣ (κατά πλειοψηφία) οπότε ανοίγει ένας νέος κύκλος διαπραγματεύσεων του Δήμου με την παραχωρησιούχο εταιρεία για το σύνολο των κατοίκων του Δήμου και κυρίως των ειδικών κατηγοριών που θίγονται από την απόφαση αποκλεισμού και δεν καλύπτονται με τις άδειες ελεύθερης διέλευσης.

Κύριε Πρόεδρε ,

κυρίες και κύριοι συνάδελφοι το πρόβλημα μη ύπαρξης παράπλευρης οδού από το 90οχλμ έως το
102οχλμ είναι γνωστό εδώ και πολλά χρόνια. Προφανώς παράπλευρη οδός σε κλειστό αυτοκινητόδρομο δεν μπορεί να
υιοθετηθεί η επαρχιακή οδός μέσω Αλιάρτου νομίζω είναι αυτονόητο.
Για τη προβληματική αυτή κατάσταση προφανώς δεν ευθύνεται ο παραχωρησιούχος εν προκειμένω η Νεα Οδός Α.Ε αλλά
το Υπουργείο Μεταφορών διαχρονικά από το 2007 που αφενός δεν πρόβλεψε τη κατασκευή του παράδρομου και
αφετέρου δεν μας συμπεριέλαβε στη σύμβαση παραχώρησης , όπως ενήργησε με άλλες περιοχές της χώρας και
ειδικότερα στον αυτοκινητόδρομο της Εγνατίας Οδού , όπως θα αποδείξω παρακάτω.
Η Νέα Οδός Α.Ε προφανώς όμως ελέγχεται διότι ενώ γνώριζε το πρόβλημα με αφορμή την ευρωπαϊκή νομοθεσία για το
κλείσιμο της πρόσβασης στην επιχείρηση του «90» προχωρούσε σε διαδικασίες σφράγισης της παράπλευρης οδού μέσα
στον Αύγουστο και θα μπορούσε να ειδοποιήσει το Δήμο Ορχομενού έτσι ώστε να βρίσκαμε μια βέλτιστη λύση από
κοινού που θα κάλυπτε τους δημότες μας αποφεύγοντας όλη αυτή τη ταλαιπωρία και για το Δήμο και πολύ περισσότερο
για τους Δημότες μας.
Πρέπει επίσης να ξεκαθαρίσω από την αρχή ότι θεωρώ καλόπιστη και θετική τη κίνηση του Δημάρχου κου Υπερήφανου
να δεχτεί και να προβεί σε κάρτες δωρεάν διέλευσης των μόνιμων κατοίκων , παρότι δεν είχε αυτή την εντολή από την
απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου με αποτέλεσμα πολλές περιπτώσεις θιγόμενων πολιτών μας να μην εξυπηρετούνται
3
και προφανώς κακώς κατά τη γνώμη μου δεν ενημέρωσε ούτε το ΔΣ ούτε αναλυτικά τους κατοίκους και άρον αρον
μαζεύουμε δικαιολογητικά για τις κάρτες διέλευσης σε μόνιμους κατοίκους και ΜΟΝΟ από το πρώην Δήμο Ακραιφνίας ,
που ούτως ή άλλως η κατηγορία των μόνιμων κατοίκων θα εξυπηρετούνταν διότι το ίδιο έχει πράξει με πρωτοβουλία του
το Υπουργείου Μεταφορών σε άλλες περιπτώσεις. Θα θεωρήσω πως δεν έγινε με σκοπιμότητα αλλά από υπερβάλλον
ζήλο.
Κύριοι συνάδελφοι δε μπορώ να κατανοήσω γιατί μέσα σε 4 ημέρες έπρεπε να κλείσει η παράπλευρη οδός και δεν
διαπραγματεύτηκε ο Δήμος μια χρονική παράταση τουλάχιστον 15 ημερών? Είναι πάρα πολλοί οι συμπολίτες μας τόσο
στο πρώην Δήμο Ακραιφνίας όσο και στον ευρύτερο Δήμο Ορχομενού οι οποίοι δεν καλύπτονται από τους όρους που
έθεσε και αποδέχτηκε ο Δήμαρχος με αποτέλεσμα να έχει δημιουργηθεί αναστάτωση στους κατοίκους οι οποίοι
βρίσκονται σε αδιέξοδο.
Για παράδειγμα κάτοικος ο οποίος διαθέτει στο όνομά του δύο αυτοκίνητα ελεύθερη πρόσβαση θα πάρει μόνο για το
ένα , δηλαδή αν το 2ο
το χρησιμοποιεί η σύζυγος για να πάει το παιδί της φροντιστήριο στη Θήβα προφανώς θα
πληρώνει περίπου 200 ευρώ επιπλέον κάθε μήνα για διόδια. Αυτό δεν είναι δίκαιο. Επίσης κάτοικος ο οποίος δε δηλώνει
ως μόνιμη κατοικία Τ.Κ του πρώην Δήμου Ακραιφνίας αλλά τη Θήβα και αποδεδειγμένα ασχολείται επαγγελματικά στη
βιομηχανία ΛΑΡΚΟ, ή είναι αγρότης στη Κωπαΐδα, δεν εξυπηρετείται με αποτέλεσμα δραστική μείωση του εισοδήματός
του πάνω από 2.500 ευρώ ετησίως. Ούτε αυτό είναι δίκαιο. Μόνιμος κάτοικος ο οποίος επειδή του χάλασε το αυτοκίνητο
που έχει ελεύθερη πρόσβαση και νοίκιασε ή χρησιμοποιεί εταιρικό κλπ. δεν δικαιούται κάρτα. Ούτε αυτό είναι δίκαιο.
Τώρα σε ότι αφορά τον υπόλοιπο Δήμο Ορχομενού και τις τοπικές κοινότητες. Είναι υποχρέωση του Δήμου να
διασφαλίσει όταν για παράδειγμα επαγγελματίες αγρότες που πάνε καθημερινά στις λαϊκές αγορές της Αθήνας και
χρησιμοποιούσαν τη παράπλευρη οδό (σε όλη τη διάρκεια της διαδρομής) τώρα είναι αναγκασμένοι να συρρικνώσουν το
εισόδημα τους και να ξοδεύουν επιπλέον όλων των άλλων πάνω από 2.000 ευρώ για διόδια. Και βεβαίως για να μη σας
κουράσω υπάρχουν μεμονωμένες μεν αλλά πάρα πολλές περιπτώσεις στον ευρύτερο Δήμο Ορχομενού που πρέπει άμεσα
να διασφαλιστούν και να λυθούν άμεσα σε συνεννόηση με τη Νέα Οδό Α.Ε. κι αυτές οι ειδικές κατηγορίες δημοτών μας
Προφανώς και μπορούν βεβαίως να συνεχίσουν να εκδίδονται οι κάρτες για τους μόνιμους κατοίκους , με βεβαίωση
μόνιμης κατοικίας που εκδίδει ο Δήμος Ορχομενού , αλλά δε μπορεί σε καμία περίπτωση και δε προβλέπεται από κανένα
νόμο να αποστέλλονται τα δικαιολογητικά που προσκομίζουν οι ενδιαφερόμενοι δημότες μας σε μια ιδιωτική εταιρία,
είναι παράβαση των άρθρων 25 και 32 του Γενικού Κανονισμού Προσωπικών Δεδομένων (679/2016) όπως φαίνεται
ξεκάθαρα και στη νομική γνωμάτευση την οποία και σας έχω καταθέσει, βάζοντας σε κίνδυνο και το Δήμο και τους
Δημότες. Ο Δήμος θα πρέπει να κρατήσει στο αρχείο του τα δικαιολογητικά και όπως ορίζει ο νόμος να αποστείλει ΜΟΝΟ
τη βεβαίωση μόνιμης κατοικίας (κι όχι τα δικαιολογητικά που την αποδεικνύουν) στη Νέα Οδό Α.Ε. εφαρμόζοντας την
αρχή της ελαχιστοποίησης και αναλογικότητας.
Επίσης θα έπρεπε πηγαίνοντας ο Δήμαρχος με τους συνεργάτες του στη συνάντηση με τον Υπουργό Μεταφορών να
είχαν ψάξει , ρωτήσει και μάθει τι έχει γίνει σε ανάλογες περιπτώσεις. Εύκολα θα διαπίστωναν ότι το Δεκέμβριο του 2017
στη ιστοσελίδα του Υπουργείου Μεταφορών ανοίχτηκε ηλεκτρονική αίτηση για τους κατοίκους 24 Δήμων της χώρας και
των οικισμών τους για να τους δοθεί κάρτα ελεύθερης διέλευσης για την Εγνατία Οδό χωρίς όλη αυτή ταλαιπωρία που
υφίστανται αυτή τη στιγμή οι δημότες μας καθώς και οι υπάλληλοι του Δήμου, σας καταθέτω τη σχετική ηλεκτρονική
δνση https://mimed.ggde.gr/rsdl/info.php Αναρωτιέμαι όμως το Δήμο Ορχομενού δε θα μπορούσαν να τον εντάξουν
σε αυτή τη λίστα, έστω για τους μόνιμους κατοίκους ? Γιατί μας πρότειναν να απευθυνθούμε στη Νεα Οδό κι όχι να λύσει
κατευθείαν το πρόβλημα το Υπουργείο Μεταφορών που είναι και ουσιαστικά υπεύθυνο για όλο αυτό το θέμα, όπως
έπραξαν για το Δήμο Παγγαίου , Κομοτηνής ,Ξάνθης και άλλους 24 Δήμους στη Βόρεια Ελλάδα? Μπορεί όλη αυτή η
διαδικασία που ακολουθούμε προκειμένου να εξυπηρετήσουμε τους Δημότες μας να βασίζεται σε μία επιστολή και
προφορικές διαβεβαιώσεις στο Δήμαρχο?
Το δίκαιο είναι ένα κατά τη γνώμη μου και βασίζεται στο εξής :ΤΟ ΚΛΕΙΣΙΜΟ ΤΗΣ ΠΑΡΑΠΛΕΥΡΗΣ ΟΔΟΥ ΣΤΟ 90οχλμ
ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΕ ΒΛΑΒΗ ΣΤΟ ΣΥΝΟΛΟ ΤΩΝ ΔΗΜΟΤΩΝ. ΚΑΘΟΛΙΚΑ ΣΤΟΥΣ ΔΗΜΟΤΕΣ ΤΟΥ ΠΡΩΗΝ ΔΗΜΟΥ ΑΚΡΑΙΦΝΙΑΣ
ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΣΕ ΠΑΡΑ ΠΟΛΛΕΣ ΑΛΛΕΣ ΕΙΔΙΚΕΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ ΔΗΜΟΤΩΝ ΤΟΥ ΕΥΡΥΤΕΡΟΥ ΔΗΜΟΥ ΟΡΧΟΜΕΝΟΥ ΚΑΙ ΘΑ
ΠΡΕΠΕΙ ΠΛΕΟΝ ΤΟ ΑΝΤΙΣΤΑΘΜΙΣΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΙΣΟΔΥΝΑΜΟ ΜΕ ΤΗ ΠΡΟΓΕΝΕΣΤΕΡΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ
ΟΤΑΝ ΗΤΑΝ ΑΝΟΙΧΤΗ Η ΠΑΡΑΠΛΕΥΡΗ ΟΔΟΣ. Δηλαδή δε θεωρείται δίκαιο αγαπητοί συνάδελφοι πως η ελεύθερη
πρόσβαση θα πρέπει να ισχύσει για όλους του δημότες των Τοπικών Κοινοτήτων Ακραιφνίου Κοκκίνου και Κάστρου χωρίς
περιορισμούς καθώς επίσης για όλες τις θιγόμενες κατηγορίες πολιτών του ευρύτερου Δήμου Ορχομενού? Τις οποίες
4
κατηγορίες θα αποφασίσει το Δημοτικό Συμβούλιο Ορχομενού μετά από συνεννόηση με τους Προέδρους των Τοπικών
Κοινοτήτων , τους Δημότες και φυσικά τη Νεα Οδό Α.Ε και αν χρειαστεί και με το Υπουργείο Μεταφορών.
Ο τρόπος με τον οποίο νομιμοποιείται ο Δήμος Ορχομενού να το πράξει αυτό προκειμένου να διασφαλίσει τους
θιγόμενους δημότες είναι ο εξής :
Με απόφαση του Δ.Σ και σε συνεργασία με τη Νέα Οδό Α.Ε να υπογράψουμε μνημόνιο συνεργασίας με όρους που θα
συμφωνήσουμε και θα διασφαλίζουν , τη χρονική διάρκεια , τα δικαιολογητικά ανά τοπική κοινότητα, να αποφασιστούν
ποιες είναι οι θιγόμενες κατηγορίες δημοτών κλπ. Στο συγκεκριμένο μνημόνιο συνεργασίας θα υπάρξουν ως παραρτήματα
πρότυπες συμβάσεις ανα ειδική κατηγορία που θα αναφέρονται ρητά τα δικαιολογητικά που απαιτούνται ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ
ΣΥΜΒΑΣΗ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΥΠΟΓΡΑΨΕΙ Ο ΚΑΘΕ ΔΗΜΟΤΗΣ ΞΕΧΩΡΙΣΤΑ ΜΕ ΤΗ ΝΕΑ ΟΔΟ Α.Ε. ΣΕ
ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΔΕ ΔΙΑΣΦΑΛΙΖΕΤΑΙ Ο ΔΗΜΟΤΗΣ ΣΕ ΤΙΠΟΤΑ ΚΑΙ ΟΠΟΤΕ ΚΡΙΝΕΙ Η
ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΙΟΥΧΟΣ ΕΤΑΙΡΙΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΔΙΑΚΟΨΕΙ ΤΗ ΔΩΡΕΑΝ ΔΙΕΛΕΥΣΗ.
Οι δημότες μόνιμοι κάτοικοι οι οποίοι καταθέτουν δικαιολογητικά με τη διαδικασία που έχει αποδεχτεί ο Δήμαρχος θα
πρέπει να συνεχιστεί χωρίς όμως την αποστολή του Ε1 και των λοιπών δικαιολογητικών αλλά να τηρήσει την αρχή της
ελαχιστοποίησης και αναλογικότητας που βεβαίως δε μπορεί να αρνηθεί ότι ισχύει η Νέα Οδός Α.Ε.
Στη περίπτωση που η Νεα Οδός Α.Ε δε θέλει για τους δικούς της λόγους να προχωρήσει σε διεύρυνση των θιγόμενων
πολιτών και εμείνει στην αρχική της πρόταση που έχει αποστείλει με επιστολή της , θα πρέπει αρχικά να απευθυνθούμε
στο Υπουργείο Μεταφορών και να εντάξει το Δήμο μας στην ηλεκτρονική αίτηση όπως έχει πράξει και έχει εξυπηρετήσει
τους 24 Δήμους στη Βόρεια Ελλάδα και έχω αναφέρει παραπάνω https://mimed.ggde.gr/rsdl/info.php εξυπηρετώντας
όμως και όλους του θιγόμενους δημότες μας του ευρύτερου Δήμου Ορχομενού.
Σε κάθε περίπτωση μετά τη πρόθεση ή όχι συνεργασίας της Νέας Οδού Α.Ε θα πρέπει να συγκλιθεί έκτακτο Δημοτικό
Συμβούλιο αφού θα έχουν προκύψει νέα στοιχεία και το οποίο θα καθορίσει τη στάση του, βεβαίως με τις συμβουλές
εξειδικευμένου νομικού συμβούλου.
Προτείνω να ενημερώσει ο Δήμαρχος αρμοδίως το Δήμο Θηβαίων προκειμένου να τηρήσουμε αν είναι δυνατόν κοινή
στάση στο πρόβλημα που έχει προκύψει για τους πολίτες.