Τι λέει η Λαική Συσπείρωση στη Θήβα για τον κανονισμό του πεζόδρομου

Στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Θήβας σχετικά με την ψήφιση του Κανονισμού του πεζόδρομου της οδού Επαμεινώνδα, καταθέσαμε τα εξής, που συνοψίζουν τις απόψεις μας:

  1.         Η Μελέτη του έργου περιλάμβανε επιμέρους σχεδιασμούς που στην πορεία υλοποίησης του δημιούργησαν μια σειρά προβλήματα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η πεζοδρόμηση των οδών Δίρκης και Δράκου, οι οποίες στη συνέχεια πάρθηκε απόφαση να δοθούν στην κυκλοφορία, με την τοποθέτηση και των γνωστών σιδερένιων κάγκελων.

Ακόμη πιο χαρακτηριστική είναι η πρόβλεψη της μελέτης για εγκατάσταση των περιβόητων «ντεκ» μόνο στη δυτική πλευρά της Επαμεινώνδα, ακόμη και μπροστά από εμπορικά καταστήματα. Η αιτιολογία του σχεδίου, ότι στην ανατολική πλευρά δεν προβλέπεται η ίδρυση καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος αποδείχθηκε εσφαλμένη, αφού υπάρχει και στα ανατολικά δυνατότητα λειτουργίας καταστημάτων που είχαν άδεια κατά το παρελθόν. Το αποτέλεσμα είναι να έχουν προκύψει μια ολόκληρη σειρά προβλημάτων (πχ εμπορικά καταστήματα πίσω από ντεκ, καταστήματα σε στοές και καταστήματα εκατέρωθεν της Επαμεινώνδα που πρέπει να βγάλουν τραπεζοκαθίσματα κοκ).

Φαίνεται, ότι στο όνομα να τρέξει το έργο γρήγορα, για να «πέσουν τα λεφτά» στην πόλη, υποτιμήθηκε η ανάγκη συνολικής εκτίμησης του σχεδιασμού του έργου.

  1. Η μελέτη και κατασκευή του έργου δεν συνοδεύθηκαν από συνολική κυκλοφοριακή ρύθμιση του κέντρου της Θήβας, η οποία είναι προφανώς απαραίτητη. Περιπτώσεις οδών μονής κατεύθυνσης, η οποία όμως στην πορεία αντιστρέφεται (πχ Αγγελίδη, Βουρδουμπά, Αγίας Τριάδας – Κύπρου, Ετεοκλέους – Σπηλιώτη), κάθε άλλο παρά βοηθάνε στην ομαλή κυκλοφορία των οχημάτων στο κέντρο, η οποία πρέπει να ρυθμιστεί κατάλληλα και λόγω του πεζοδρόμου.
  2. Η απαγόρευση στάθμευσης σε μία σειρά καθέτους της Επαμεινώνδα έκανε ακόμα πιο επιτακτική την ανάγκη λειτουργίας δημοτικού χώρου στάθμευσης στο κέντρο ή σε κοντινή απόσταση. Πρόκειται για σοβαρό θέμα που πρέπει να απασχολήσει τη Δημοτική Αρχή.
  3. Η ψήφιση του Κανονισμού Λειτουργίας του πεζόδρομου ήταν επιβεβλημένη και σε κάθε περίπτωση ήρθε με σοβαρή καθυστέρηση. Η συνολική ρύθμιση των θεμάτων που έχουν ήδη ή θα προκύψουν πιθανά στο μέλλον, μπορούν να βάλουν ένα σωστό πλαίσιο ώστε να λειτουργήσει ομαλά ο πεζόδρομος.
  4. Ως προς το σχέδιο που προτάθηκε από τη Δημοτική Αρχή, σημειώνουμε δύο ζητήματα διαφωνίας μας. Πρώτο, έχει επισημανθεί από καιρό η ανάγκη χωροθέτησης από μίας τουλάχιστον θέσης στάθμευσης σε ορισμένες διασταυρώσεις της Επαμεινώνδα με τις καθέτους της (πχ στη Δίρκης) ώστε να εξυπηρετούνται τα φαρμακεία κατά τις εφημερίες τους. Το σχέδιο που ψηφίστηκε δεν τις προβλέπει, στη λογική ότι θα γίνει τροποποίηση το επόμενο διάστημα.

Δεύτερο, υπάρχει ήδη και θα προκύψει πιο έντονα στο μέλλον πρόβλημα με τα εμπορικά καταστήματα που βρίσκονται στη δυτική πλευρά του πεζόδρομου, μπροστά από τα οποία έχουν τοποθετηθεί ντεκ. Το πρόβλημα θα είναι πολύ σοβαρό στις περιπτώσεις που κάποιος ιδιοκτήτης καταστήματος υγειονομικού ενδιαφέροντος επιθυμήσει να τοποθετήσει υπερκατασκευή (μόνιμο στέγαστρο) στο ντεκ, αποκλείοντας εντελώς την πρόσοψη του εμπορικού καταστήματος. Το σχέδιο που ψηφίστηκε ορίζει ότι οι σχετικές κατασκευές απαγορεύονται, εκτός των περιπτώσεων που ο Δήμος θα δώσει ειδική άδεια. Είναι προφανές ότι αυτή η διάταξη αφήνει στον αέρα το σημαντικό αυτό θέμα. Προτείναμε να τεθεί ως όρος, προκειμένου να τοποθετηθεί υπερκατασκευή, να συναινεί ο ιδιοκτήτης του θιγόμενου εμπορικού κατστήματος, όμως η πρόταση μας δεν έγινε δεκτή.

  1. Θεωρούμε σημαντική την ανάγκη αποκατάστασης των ζημιών που έχουν προκύψει τους τελευταίους μήνες, σε συνδυασμό με την ανάγκη να παραδοθεί το έργο, πράγμα που όπως ενημερωθήκαμε αναμένεται το επόμενο διάστημα.

 

Άποψή μας είναι ότι μιλάμε για ένα έργο πολύ υψηλού κόστους, το οποίο κατασκευάστηκε σε μία περίοδο όπου τόσο οι γειτονιές της Θήβας, όσο και τα χωριά του Δήμου έχουν επιτακτική ανάγκη από σημαντικά έργα υποδομών.

Δε θα σταματήσουμε να αναδεικνύουμε τον παραλογισμό του τρόπου χρηματοδότησης και επιλογής έργων, τόσο από την Ε.Ε. και τις ελληνικές κυβερνήσεις, όσο και από τη Δημοτική Αρχή στα υπάρχοντα πλαίσια.

Την ώρα που έργα βασικών υποδομών επείγουν, εκατομμύρια ευρώ χορεύουν σε έργα όχι απόλυτης προτεραιότητας. Πχ, ο πεζόδρομος και το βιοκλιματικό πάρκο κόστισαν 4,5 εκατομμύρια ευρώ, ενώ η Μονάδα Επεξεργασίας Σύμμεικτων Απορριμμάτων (που είναι επιζήμια) κοστολογήθηκε στα 16,5 εκατομμύρια ευρώ. Την ίδια στιγμή, ο Δήμος δε μπορεί να φτιάξει τους δρόμους της πόλης και το οδικό δίκτυο προς τα χωριά, η ανάγκη κατασκευής νέου Δημοτικού στο κέντρο και αποκατάστασης του κτηρίου του ΕΠΑΛ θεωρείται εξωπραγματική, ο βιολογικός καθαρισμός του πρώην Δήμου Πλαταιών λιμνάζει επί χρόνια και πάρα πολλά άλλα.

Σε κάθε περίπτωση πάντως, η υλοποίησή του έργου της οδού Επαμεινώνδα πρέπει να συνοδευτεί από τη συνολική αναβάθμιση του κέντρου της πόλης, ώστε το έργο να πιάσει πραγματικά τόπο.