ΕΝΩΣΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ ΣΤΕΡΕΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ

H ΕΝΩΣΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ  ΣΤΕΡΕΑΣ  ΕΛΛΑΔΑΣ  επιλέγει την 15η Μαρτίου –Παγκόσμια Μέρα Καταναλωτή-  για να ευαισθητοποιήσει την Κοινή Γνώμη σε σχέση τα Δικαιώματα του Πολίτη-Καταναλωτή και τους κινδύνους που είναι καθημερινά παρόντες σε κάθε συναλλαγή μας σε καταστήματα, στις Τράπεζες, στο διαδίκτυο, στην ασφάλιση μας κ.α αλλά και τη Δύναμη του καταναλωτή –πολίτη να επηρεάσει την αγορά, τις τιμές της, τον εξορθολογισμό της με «έξυπνη» και  «μελετημένη» καταναλωτική συμπεριφορά.

 

ΟΙ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ είμαστε αντιμέτωποι με:  συνεχείς ανατιμήσεις – διατροφικά σκάνδαλα – μεταλλαγμένα – ποιότητα και ασφάλεια προϊόντων –παραπλανητική διαφήμιση – υποβαθμισμένες υπηρεσίες – καταναλωτικά δάνεια και κάρτες – «ψιλά γράμματα» και καταχρηστικούς όρους στα συμβόλαια – ρύπανση του περιβάλλοντος

 

Σχετικά με τις σχέσεις μεταξύ προμηθευτών και καταναλωτών, ήδη δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως ο Κώδικας Καταναλωτικής Δεοντολογίας ο οποίος ορίζει τις αρχές  που θα διέπουν τη συναλλακτική συμπεριφορά αμφοτέρων.

Ο Κώδικας Καταναλωτικής Συμπεριφοράς  περιλαμβάνει σημαντικές διατάξεις  σχετικά με  την επιχειρηματική συμπεριφορά των προμηθευτών,  τους γενικούς όρους συμβάσεων, την εξυπηρέτηση των καταναλωτών, την  ασφάλεια των συναλλαγών και την προστασία της ιδιωτικής ζωής των καταναλωτών και εν γένει η θέσπιση του αποτελεί μια πολύ θετική  εξέλιξη  προκειμένου να ισχύσουν ρητοί κανόνες σχετικά με την συμπεριφορά καταναλωτών και προμηθευτών, προς αποφυγή «στρεβλών» καταστάσεων, για τα οποία συχνά η  ΕΠΚΑ-ΣΤΕ είναι δέκτης καταγγελιών, παραπόνων ,αναφορών κλπ.

Ωστόσο υπάρχουν διατάξεις που ο καταναλωτής αντιμετωπίζεται με καχυποψία, διότι ορίζονται κανόνες συμπεριφοράς του καταναλωτή (???)  και δεσμεύεται εκείνος υπέρμετρα διότι υποχρεώνεται ρητώς σύμφωνα με τον κώδικα σε συγκεκριμένη συμπεριφορά π.χ. να διαβάζει προσεκτικά τους όρους των συμβάσεων, ανεξάρτητα με  τις γνωσιακές του ικανότητες, ή τη θέση του (μειονεκτική η θέση του κατά κανόνα ενώπιον Τραπεζών, προμηθευτών, εταιριών ρεύματος κ.α.)   ενώ τέλος σχετικές αναφορές ότι  οι καταναλωτές δεν πρέπει να  ασκούν καταχρηστικά τα δικαιώματά τους  κτλ έρχονται  σε αντίθεση με την κρατούσα νομολογία, απόψεις της ΕΠΚΑ-ΣΤΕ που έχει ήδη προωθήσει στους αρμόδιους φορείς  προς τροποποίηση του Κώδικα ως προς αυτό.

Περαιτέρω ήδη το δίκαιο αντιμετώπισης της αφερεγγυότητας του καταναλωτή «βομβαρδίζεται» από συνεχείς  νομοθετικές ρυθμίσεις που έχουν χάσει το ΣΤΟΧΟ για την πραγματική  προστασία του καταναλωτή απέναντι στις Τράπεζες. Ο «Νόμος Κατσέλη» ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΓΕΓΟΝΟΣ ΟΤΙ ΕΧΕΙ ΔΩΣΕΙ ΛΥΣΗ ΣΕ ΠΟΛΛΑ ΝΟΙΚΟΚΥΡΙΑ από το 2011 που εφαρμόζεται, μετά από αλλεπάλληλες τροποποιήσεις, αντί να διευρυνθεί περιορίστηκε και  ισχύει για την προστασία της κύριας κατοικίας μέχρι 31.12.2018. Ο «Νόμος Δένδια» δεν κατάφερε να λύσει ουσιαστικά το πρόβλημα εφόσον δόθηκε η δυνατότητα στους Πιστωτές να ορίσουν εν τέλει τις ρυθμίσεις οι οποίες ποτέ δεν έγιναν, ο «Κώδικας Δεοντολογίας»  οδηγεί για άλλη μια φορά σε αόριστες, αδιαφανείς, μη ρεαλιστικές και βιώσιμες λύσεις για τον οφειλέτη –καταναλωτή, ενώ ο νέος «Νόμος εξωδικαστικού συμβιβασμού για τις επιχειρήσεις» που είναι στα σκαριά για ψήφιση -παρά τις αισιόδοξες προσδοκίες όλων μας- εν τέλει αποκλείει μεγάλο μέρος των οφειλών και έχει περιορισμένο εξυγιαντικό περιεχόμενο. Εν τέλει σε όλες τις λύσεις που έχει δώσει η Πολιτεία μέχρι τώρα λείπει η ταχύτητα και η αποτελεσματικότητα.

 

Όλα αυτά συμβαίνουν ενώ σύμφωνα με έγκριτες έρευνες τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια ανέρχονται στο 70% του συνόλου των δανείων, η κατανάλωση μειώνεται κάθε χρόνο κατά 30%, με δυσκολία  του καταναλωτή να αγοράσει  ακόμα και βασικά αγαθά κι ενώ οι κίνδυνοι για εξαπάτηση του και αισχροκέρδεια εις βάρος του υπάρχουν καθημερινά σε κάθε συναλλαγή στην αγορά, στο διαδίκτυο κ.ο.κ.

 

ΟΙ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ ΟΜΩΣ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΥΠΟΚΥΠΤΟΥΜΕ ΣΤΙΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΠΟΥ ΥΠΟΒΑΘΜΙΖΟΥΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΜΑΣ

 

 ΩΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΕΣ ΟΦΕΙΛΟΥΜΕ ΜΕ  ΣΩΣΤΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ, ΜΕ ΑΜΕΣΗ  ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ, ΜΕ ΟΜΑΔΙΚΗ ΔΡΑΣΗ ΝΑ ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ ΤΑ ΑΥΤΟΝΟΗΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΜΑΣ  

 

 ΟΙ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΟΡΙΖΟΥΝ   ΤΗΝ ΑΓΟΡΑ

ΟΙ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΟΡΙΖΟΥΝ   ΤΙΣ ΤΙΜΕΣ

ΟΙ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΟΡΙΖΟΥΝ  ΤΙΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΤΩΝ ΣΥΝΑΛΛΑΓΩΝ

 

ΟΙ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ ΕΧΟΥΝ ΔΥΝΑΜΗ, ΑΡΚΕΙ ΝΑ ΤΟ ΚΑΤΑΛΑΒΟΥΝ ΚΑΙ ΝΑ ΤΗ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΟΥΝ.

 

Η ΕΠΚΑ-ΣΤΕ για την διεκδίκηση των δικαιωμάτων και την ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ των καταναλωτών :

-Ενημερώνει τους καταναλωτές, δημοσιοποιώντας τις θέσεις και τις Προτάσεις της  για διάφορα θέματα, μέσα από τα ΜΜΕ, με e mail, με το διαδίκτυο, στο face book.

– Παρεμβαίνει στις επιχειρήσεις  ζητώντας την επίλυση του προβλήματος μετά από καταγγελία του καταναλωτή

– Διαμεσολαβεί με σκοπό την επίλυση της διαφοράς στην Επιτροπή Φιλικού Διακανονισμού Καταναλωτικών Διαφορών των Δήμων της Περιφέρειας, στους οποίους έχει αντιπροσώπους

–  Παρέχει νομικές συμβουλές για εξωδικαστική επίλυση του θέματος ή καθοδηγεί τον καταναλωτή για τη δικαστική επίλυση της διαφοράς να  απευθυνθεί σε επαγγελματίες δικηγόρους της, εγγεγραμμένα μέλη του οικείου Δικηγορικού Συλλόγου.

– Διαβιβάζει, όταν χρειάζεται, τις αναφορές στις αρμόδιες υπηρεσίες ελέγχου (Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, Συνήγορο του Καταναλωτή, Τράπεζα της Ελλάδος, Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνίας και Ταχυδρομείων)

-Οργανώνει εκδηλώσεις ενημέρωσης με  θέματα που αφορούν τους καταναλωτές

-Οργανώνει αγορές χωρίς μεσάζοντες, προκειμένου να διαθέσει στους καταναλωτές προϊοντα σε καλύτερη ποιότητα και τιμή και να βοηθήσει τους μικρούς παραγωγούς του τόπου.

-Οργανώνει κινηματικές δράσεις για την προστασία των καταναλωτών (διαδηλώσεις κατά των πλειστηριασμών στα Ειρηνοδικεία, συμμετοχή σε κινήσεις πολιτών για περιβαλλοντικά ζητήματα, συμμετοχή σε κινήσεις πολιτών για καταναλωτικά θέματα απέναντι στις Τράπεζες κ.α.)

 

Η ΕΠΚΑ-ΣΤΕ, μέρα που είναι, επιχειρεί με το παρόν δελτίο τύπου να ανοίξει τον  Δημόσιο διάλογο σε σχέση με τις καταχρηστικές Πρακτικές των προμηθευτών, με την ανεξέλεγκτη παραβίαση των προσωπικών δεδομένων από τα Πιστωτικά Ιδρύματα, την απουσία κοινωνική ηθικής, κυρίως δε  την απουσία ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ  για τα Δικαιώματα του Πολίτη- Καταναλωτή.

Επίσης  καλεί  τα ΜΜΕ να συμβάλλουν στην διάχυση κάθε  πληροφόρησης αφορά  τα κεκτημένα δικαιώματα μας, και εν τέλει την ίδια την ποιότητα της ζωής μας και ελπίζει ο καθένας από εμάς να κάνει αυτό που του αναλογεί και η πολιτεία να φροντίσει στο μέλλον ουσιαστικά για την επίλυση των προβλημάτων και την ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΩΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ –ΠΟΛΙΤΩΝ για να μπορεί να συνεχίσει να υφίσταται ο όρος ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗΣ-ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ σε τόπο με ευημερία και ανάπτυξη!

 

Για πληροφορίες-καταγγελίες: ΕΝΩΣΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ ΣΤΕΡΕΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ, Ελ. Βενιζέλου αρ. 22, 1ος όροφος, 2221020509, epkastereas@gmail.com, www.epka-ste.gr